Makeup.. Wat is te veel?

??????????

Misschien heb je het wel eens gehoord: ‘Wow, zij heeft echt veel makeup op!’. Maar.. wat is nou eigenlijk te veel? Misschien staat bij jou een felle ooglook + felle lippen wel heel gaaf en bij iemand anders niet. Dus hoe kan je nou beoordelen of iemand veel makeup op heeft en waar zie je dat dan aan?

Ik denk dat je ‘veel makeup’ in twee soorten kan verdelen:

1: Je gebruikt veel aantal producten.

Je gebruikt én een primer, én een foundation, én concealer enzovoorts. Je gebruikt dus heel erg veel aantal producten. Maar de dosering is goed en je ziet misschien niet eens dat je makeup op hebt. Je gebruikt daarnaast ook nog eens wenkbrauwpoeder én wenkbrauwpotlood, terwijl het heel natuurlijk staat. Gebruik je dan in dit geval te veel makeup? Ik denk het niet. Je gebruikt misschien veel soorten producten, maar het resultaat is mooi en misschien wel natuurlijk.

Ik ben zo iemand die dit heeft. Ik gebruik best veel aantal producten, maar een cakey gezicht heb ik niet. Ik vind het hartstikke leuk om veel producten te gebruiken! Zo krijg je nét een ander effect als je een stapje extra doet. Ook vind ik het trouwens niet erg als je de blush en highlighter goed ziet zitten! Maar dat is persoonlijk, ik vind dat heel leuk staan :).

2: Je gebruikt héél veel van hetzelfde product.

Je smeert laag na laag foundation op en je poedert het af door 10 keer je kwast in de poeder te dippen. Dit zie je wel goed zitten! Ook breng je veel lagen mascara aan totdat je spinnenpoten krijgt. Dit effect kan je al krijgen met drie producten, maar je hebt wel ‘veel makeup’ op! Dit zie en hoor ik veel voorbij komen op mijn school (de middelbare). Veel meiden zijn nog aan het experimenteren, of voelen zich misschien wel onzeker..

Dit doe ik niet zo. Ik wil geen spinnenpoten en ook geen pannenkoeken-gezicht natuurlijk :).

Ook zie ik trouwens bijna elke pauze wel meiden hun makeup bijwerken. En dan bedoel ik niet een beetje poeder erbij.. Nee, de hele foundation routine opnieuw en nieuwe lagen mascara. Als het goed is heb je 3 á 4 uur geleden nog je makeup opgedaan thuis? Dit snap ik nooit, haha.

En dan nog..

Daarnaast kan een persoon rode lipstick al teveel vinden voor een tienerleeftijd zoals ik en (misschien) jij die hebt. Of een winged eyeliner is too much. Het ligt heel erg per persoon wat je te veel vind. Misschien draag je wel helemaal geen makeup en vind je de basics al méér dan genoeg..

??????????

Ik vind ook wel dat iedereen moet dragen waar zij (en misschien wel hij) zich prettig bij voelt. Als je veel foundation op doet omdat je je onzeker voelt over je huid, moet je dat doen. Het probleem ligt dan bij de onzekerheid en niet bij de makeup. Als dit het geval is: niet onzeker zijn! Iedereen heeft last voor onzuiverheden. Het is niets om je voor te schamen. Al is dit moeilijk gezegd dan gedaan, al helemaal in de puberteit.

Dus, wat vind jij teveel?

XXX,

Kim

2 thoughts on “Makeup.. Wat is te veel?

  1. Ik gebruik heel veel make-up, en toch zegt iedereen dat mijn make-up er nooit te fel of overdreven uitziet en dat zelfs een zware smokey look er bij mij natuurlijk uitziet. Ik denk dat het vooral belangrijk is HOE je je make-up aanbrengt. Te dikke lagen foundation, te felle blush, of inderdaad spinnenpotenmascara, dat ziet er inderdaad niet uit. Maar Als je 20 producten gebruikt en er toch mooi fris uitziet, geen probleem, toch? 🙂

    • Daar sluit ik me helemaal bij aan, geen probleem inderdaad! Ik gebruik best veel producten, terwijl het er ook vaak natuurlijk uitziet. En als een zware smokey look bij jou natuurlijk eruit ziet, mag je daar best trots op zijn! Het ligt ook aan je gezicht en ogen wat je kan hebben, voor velen is een smokey look al niet meer natuurlijk. 🙂

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

