Vegetariër; waarom ik het werd.

leuk

Bron: lovesafeanimals.blogspot.com

Als je je hele leven al vlees eet kan je bijna niet meer zonder. Althans, zo zeggen mensen in mijn omgeving. Ik at vlees tot ergens rond mijn 14e. Ik zat in de tweede klas. Ik besloot om ermee te stoppen, dat vlees eten. Ik hoefde het niet meer.

Vind je het niet lekker? Of vind je het zielig voor de dieren? Zijn de vragen die ik nog steeds regelmatig krijg. Ja, ik vind het zielig. Maar dat is het niet alleen. Het idee dat er een dood dier op mijn bord ligt vind ik niet prettig en ook vind ik vlees niet heel bijzonder.

Rond de tweede klas zat ik er al aan te twijfelen om vegetariër te worden, dat kwam ook deels door Teske van Teskuh.nl moet ik zeggen. Zij had het er ooit over in een livechat en ze noemde een bepaald filmpje op YouTube waarin je ziet hoe om wordt gegaan met dieren voor de productie van vlees. Dit moet je helemaal niet kijken, maar toch deed ik dat. Mijn hart brak en ik begon gewoon te huilen ervan. Ook al gebeurd het niet altijd op die manier in Nederland. De manieren die ik gezien heb ga ik niet hier beschrijven. Ten eerste omdat ik geen kotstende lezeressen wil en het bespaart mij ook een traantje.

Door dit hele gebeuren twijfelde ik er al heel erg aan. Maar wat dan? Ik zou dan vegetariër zijn.. hoe gaat dat thuis dan? Heel mijn gezin eet vlees en misschien wordt het niet eens ‘goedgekeurd’. Neejoh, je blijft gewoon vlees eten! Voor die reactie was ik een beetje bang..

In de tweede klas ging op kamp en we zaten in een groot gebouw wat in een boeren gedeelte ligt. Tegenover het gebouw was een boerderij zoiets, wat dan ook. Op één van de avonden zaten de tweede klassers lekker te genieten bij het kampvuur terwijl we liedjes aan het zingen waren. Op een gegeven moment zag ik een aantal kinderen bij het hek staan, waarbij je naar de tegenoverliggende boerderij kon kijken. Wat zag ik? Varkentjes die werden ingeladen om naar de slager te gaan. Een varkentje viel van dat ‘bruggetje’ af en krijste. Ik vond dit zó ontzettend erg. Ik hoefde het niet meer. Dieren die lopen te krijsen omdat ze weten wat er met ze gaat gebeuren (althans, bij varkens. Dat zijn vrij slimme dieren). Ik wilde nooit meer vlees eten. Sindsdien heb ik dat ook nooit meer gedaan.

Ik kwam thuis en ’s avonds lag er natuurlijk vlees op mijn bord. Een balletje gehakt, als ik het me goed herinner. Ik verafschuwde het, ik wilde het niet.. En dat zei ik. ‘Mam, ik wil geen vlees meer..’ ‘Nou, eet het maar gewoon op..’ Nee ik wil het echt niet meer..‘ ‘Oke dan, geef het maar aan iemand anders.’ Gelukkig had ze er begrip voor en toen is ze gaan zoeken naar alternatieven. Ik eet nu dus vleesvervangers. Vleesvervangers zijn zeker niet altijd lekker, vaak is het heel droog. Toch zitten er een aantal lekkere dingen tussen. Ik eet wel af en toe vis, zodat ik nog de juiste voedingsstoffen binnen krijg. Maar dit eet ik niet vaak, misschien maar één keer in de week.

Ik heb een groot hart voor dieren en ook al gaan er niet ‘minder dieren dood’ als ik geen vlees eet, maar ik krijg er een fijn gevoel van. Ik ben ook wel eens in spanje geweest op een markt, waar ook een dierengedeelte zat. Konijntjes in kleine kooitjes, kippen hetzelfde verhaal.. Toen ik dat voor het eerst zag barstte ik in huilen uit. Sindsdien ben ik met een boog om de dierenmarkt heen gelopen.

Ik vind het trouwens helemaal niet erg als andere mensen wel vlees eten. Het is natuurlijk gewoon normaal! Als je zelf wel vlees eet, voel je dan niet ‘erg’ ofzo door mijn artikel. Het is iets wat ik voor mezelf vindt en heb besloten, ik verwijd niemand iets!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, het is toch een stukje van hoe ik ben. 

XXX,

Kim

12 thoughts on “Vegetariër; waarom ik het werd.

  1. Wat een goede uitleg van hoe je vegetariër bent geworden! Zelf eet ik wel gewoon vlees, omdat ik het gewoon lekker vind en je zo een aantal stoffen binnen krijgt die je nodig hebt. Ik denk ook dat ik het gewoon niet kan, dus ik heb heel veel respect voor je! 🙂

  2. Wat een mooi en eerlijk artikel! Ik ben zelf ook een tijdje pescotariër geweest dat ik wel vis at maar geen vlees, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment snel last kreeg van dat ik slap werd en bijna flauwviel ook al had ik gegeten en toen ben ik maar weer vlees gaan eten en ging het over. Kip vind ik nu wel heel lekker, maar voor varkensvlees ben ik allergisch en ben ik niet zo gek op rundvlees, dus echt heel veel eet ik het niet. Mijn vriend houdt wel veel van vlees, maar ik probeer elke week toch minstens een dag vegetarisch te koken; ik vind elke dag vlees niet nodig 😉 Daarnaast is vlees best wel prijzig en voegt het voor mij niet altijd heel veel toe!

    • Ja, als je negatieve effecten krijgt zoals flauwvallen is het inderdaad wel goed dat je het weer bent gaan eten! Ik merk eigenlijk niet zoveel, dus ik hou het zo.. Ik vond kip ook altijd lekker hoor, maar ik verlang niet naar al dat vlees.. En elke dag is het ook zeker niet nodig! 1 of 2 keer per week is prima. 🙂

  3. Ik vind dit artikel echt heel mooi geschreven. Ik ben zelf geen vegetariër, maar heb wel heel veel respect voor de mensen die het wel zijn. Ik ben zelf een keer op de markt in Barcelona geweest en daar had je precies hetzelfde. Al die lieve diertjes in mini kooitjes.. Dat vind ik zelf echt niet kunnen.

  4. Ik ben ook sinds mijn 14de vegetarier, en ik ben nu 26. Ik kan me dus amper nog herinneren hoe vlees smaakt en ik mis het absoluut niet, anders zou ik dit ook niet doen. Ik doe het puur uit liefde voor dieren. Ik ben geen wereldverbeteraar en ik ben niet het soort vegetarier dat anderen probeert te bekeren of een heel pleidooi afsteekt als iemand vlees eet. Van mij mag iedereen doet wat hij of zij wil, zolang iedereen mijn keuze om geen vlees te eten ook maar respecteert.

    • Ik heb precies hetzelfde! Het is mijn keus en ik vind het helemaal niet erg als anderen het wel eten. Ik ben nog maar 3 jaar vegetariër, dus ik weet van veel dingen nog wel hoe het smaakt.. Behalve van worstjes, dat weet ik echt niet meer.. haha!

  5. Wat knap van je dat je toch die stap hebt gezet om geen vlees meer te eten! 🙂 Fijn ook dat er bij je thuis begripvol op werd gereageerd 🙂 Goed en duidelijk artikel dit 🙂
    Wij eten thuis nog wel allemaal vlees, maar 2 à 3 keer in de week eten we vis of vleesvervangers en inmiddels eten we, als we vlees eten, een kleinere hoeveelheid 🙂

  6. bij mij is het ook het zelfde verhaal! ik ben nu sinds een jaartje vergetarisch,en m’n ouders helpen ook gewoon en maken het vegatarisch! Wij gaan atlijd naar de vegatarische slager, en daar hebben ze lekkere vleesvervangers!!

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

