Studietips! (examen)

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Iedereen leert. Op de middelbare school of al op het hogere onderwijs. En het is ook zeker niet altijd leuk.. Vooral op de middelbare school vind ik van niet. Je leert niet hetgeen waar je interesse in hebt! Toch zal het moeten (eigenlijk), want je wilt natuurlijk wel een diploma behalen.. Als het examen komt krijg je misschien een hoop stress en daarom deel ik wat tips, waar ook ik veel aan ga hebben de komende periode. Want ook ik heb in mei examens!

Studeer in een omgeving waar jij je het prettigst bij voelt.

Ik kan wel zeggen ‘ga zitten in een rustige omgeving’, maar ik word dan gillend gek. Ik moet leren met een geluidje of iets aan. De tv, een muziekje.. Anders ga ik zó op in mijn gedachten en als ik het dan niet begrijp irriteer ik me aan mezelf. Met een muziekje aan heb ik nog iets van ontspanning. Misschien kan je alleen leren buiten je kamer, omdat je anders te snel afgeleidt raakt, of misschien vind je leren op school fijner dan thuis. Ontdek welke studieplek jij het fijnste vind en you go!

Mail docenten als je een vraag hebt!

Dit heeft mij heel erg geholpen om bepaalde vakken te begrijpen. Mijn scheikunde docent.. ik snap er geen bal van bij hem. Ik mail altijd een andere scheikunde docent die wél heel goed kan uitleggen! Als ik meerdere vragen heb vraag ik meestal om een afspraak voor bijvoorbeeld in de pauze of in een tussenuur. Hij of zij kan je dan die extra steun geven om de stof te begrijpen. Ook al denk je ‘wordt die leraar nu niet gek van mij met al mijn vragen..’, gewoon doen! Ook in de klas, steek gewoon je hand op als je een vraag hebt. Je snapt het waarschijnlijk beter als je wel een vraag stelt dan wanneer je denkt laat maar..

Gebruik YouTube filmpjes.

Soms zijn docenten niet genoeg. Ook weer in mijn geval scheikunde. Als jij ook dit vak hebt heb ik een méééga tip voor je. Het account Scheikundelessen op YouTube is geweldig! Een meneer die havo en vwo les geeft maakt over elk onderwerp een uitlegfilmpje dat dan wel 10 minuten duurt. Hij legt het supergoed uit en hierdoor ben ik van een 5,9/6’jes.. naar een 7,5 gegaan! Ook kun je zoeken naar filmpjes van andere vakken waar je moeite mee hebt.. er is altijd wel wat te vinden.

Oefenen oefenen oefenen!

Naar de stof staren werkt ook niet altijd.. Ga examenopdrachten oefenen en uiteindelijk hele examens. Bij mij op school is het zo dat ze in de laatste toetsperiodes vaak oude examenopdrachten in de toetsen gooien. Het zijn ook maar mensen.. docenten zijn ook lui, haha! Ten eerste oefen je dan wat voor vragen er komen en ten tweede.. misschien komt die vraag uit het oude examen die je hebt geoefend wel terug in je tussentoets! Score!

Zorg dat je alles geordend hebt.

Hier heb ik nogal moeite mee.. Ik ben vaak schriften en dat soort dingen kwijt.. Zorg dat je alles goed bij elkaar hebt! Op het hogere onderwijs is het denk ik ook wel handig om één groot schrift te hebben.. Op de middelbare school kan dat ook al handig zijn. Zo raak je niks kwijt en kan je alles makkelijk terugvinden.

Als je moeite hebt, volg examentraining.

Bij mij op school wordt examentraining gegeven, maar dit kan je ook buiten school om doen.. Al kost dit wel wat geld.. Als je écht moeite hebt met een vak kan ik dat zeker aanraden. Gemiddeld ga je 1,0 omhoog op je eindcijfer.. Dat kan natuurlijk het verschil maken op slagen ja of nee.

Neem ook ontspanning.

Je zult drukke en minder drukke periodes hebben in het studentenleventje. Maar zorg ook dat je ontspanning neemt. Ik ben iemand die doet aan leren leren leren totdat ik moe van mezelf wordt.. Ik blijf altijd het gevoel houden dat ik het niet kan. Neem af en toe je rust, ga een aflevering van een serie kijken, ga even wandelen, ga sporten. Doe iets om je hoofd leeg te maken! Je hebt hier meer baadt bij dan wanneer je jezelf alleen maar aan het uitputten bent..

Vergeet ook niet te genieten! Hoeveel mensen hoor je wel niet zeggen ‘ik wou dat ik nog op school zat..’. Weet dat het niet voor de rest van je leven duurt en geniet ook een beetje.. Hoe moeilijk dat ook kan zijn met school/een studie.

Ik hoop dat jullie, althans de studentjes, hier wat aan hebben <3.

XXX,

Kim

11 thoughts on “Studietips! (examen)

  1. Hehe, dat plaatje, cute… 🙂 Goeie tips ook. Ik ben al een hele tijd geen student meer, maar ik weet nog heel goed hoe lastig het soms kon zijn, al dat studeren en telkens weer die ellendige examens…

  2. Goede tips! Ik heb op het moment vooral moeite met concentreren, omdat ik ook met andere dingen (zoals overstappen naar een andere host) bezig ben en ik merk dat ik de stof dan minder goed onthoud en soms zelfs niet herinner, puur omdat ik er niet helemaal bij ben met mijn hoofd.

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

