Is spijbelen oké?

newsartimage_179564_560_9999_scl

Toen ik vorige week naar huis ging van school zonder dat ik echt ziek was, dacht ik er aan om dit artikel te schrijven. Spijbelen wordt altijd als fout gezien en daar ging ik wel even over nadenken. Is het echt áltijd verkeerd?

Waarom ik naar huis ging? Ik had geen belangrijke lessen meer en die dag daarna begon mijn toetsweek. Ik dacht: ik kan beter naar huis gaan om te gaan leren in plaats van in lessen zitten waarvan ik toch alles al begrijp (biologie). Toen heb ik mijn moeder gesms’t en zij vond het allemaal prima, ze vertrouwt me toch wel. Nu lijkt het misschien alsof ik denk ‘oh ze vertrouwt me, dus ik kan doen wat ik wil..’ nee, ze weet gewoon dat het goed is, welke beslissing ik ook maak. Toen ben ik naar de conciërge geweest en heb me ‘ziek’ gemeld, omdat ik wilde leren.

Ik heb overigens nog nooit gespijbeld in de zin van ‘ik heb geen zin in school’. Weetje, het moet gewoon. Ik weet dat ik informatie uit de lessen haal en ook al vind ik het niet leuk.. het moet toch gebeuren. Wel ben ik een paar keer naar huis gegaan, omdat ik gewoon belangrijke toetsen had de opvolgende dagen. Zou je dan zeggen dat dit verkeerd is? Ik denk het niet. Vooral als je wat ouder word kan je voor jezelf de afweging wel maken waar je wel en geen baad bij hebt. Al zit je in de beginnende klassen is dit denk ik nog niet zo van toepassing. Ik ben toen nooit eerder naar huis gegaan, omdat ik toen altijd wel iets wilde meepikken tijdens de lessen wat ik wel zou kunnen gebruiken voor de toetsen. Nu hoeft dat niet meer. Ik kan thuis zelf examens oefenen, ik weet nu wat ik moet doen. De docent hoeft het mij niet nog één les voor de toets te vertellen.

Ik denk dus dat als je van jezelf weet dat je écht niks meer aan de opvolgende lessen hebt en je tijd in iets belangrijkers kan steken, dat het helemaal niet erg is om te spijbelen. Uiteindelijk werd ik er in mijn geval alleen maar beter van. Ik kon goed leren en heb een goed cijfer gehaald. Klaar. Ik ben natuurlijk wel tegen het feit dat pubers gaan spijbelen omdat ze ‘er geen zin in hebben’. In dit geval heb je alleen jezelf er maar mee.. Meestal pakt dat toch negatief uit.

Laat me weten wat jullie hiervan vinden!

XXX,

Kim

17 thoughts on “Is spijbelen oké?

  1. Ik heb het wel een keer gedaan, maar toen heb ik me ziek gemeld omdat ik totaal niet goed in me vel zat die dag, is dat ook spijbelen??..verder vind ik niet dat je het moet doen. liefs inspiiredbylife

  2. Ik vind het geen spijbelen hoor, je bent met een goede reden naar huis gegaan. Je moet dit natuurlijk niet te vaak gaan doen maar ik vind het absoluut geen spijbelen. Ik heb ooit precies hetzelfde gedaan hihi

  3. Oeps ik ben soms wel heel erg goed in spijbelen! Op de middelbare school deed ik het niet zo heel vaak, maar alleen als ik wilde leren voor een toets of iets dergelijks, net als jou. Maar nu ik op de uni zit en niet alle lessen verplicht zijn, merk ik dat ik af en toe wel eens bewust een les skip. Dit is meestal door tijdgebrek, omdat ik bijv. anders geen tijd heb om te eten of omdat ik anders te laat kom bij een afspraak die ik niet later kan plannen. (Mijn lessen zijn vaak abnormaal laat (bijv. tussen 18-19.45), dus tja, dat is niet zo handig.) Wat ik wel altijd bedenk voor ik een les skip is of ik wat ga missen en aangezien ik bij de meeste vakken Powerpoints terug kan kijken van de les mis ik dan niet echt wat en vind ik het wel kunnen, hoewel ik mij dan wel altijd schuldig voel haha. Ik ben op zich niet voor spijbelen, maar ik denk dat je op een gegeven moment oud genoeg bent om het zelf te beslissen.

    • Dat is inderdaad wel rot ingepland.. Dan snap ik het wel! Op de hogeschool worden hoorcollege’s ook niet verplicht en staan er powerpoints op internet.. Dan is het wel fijn dat je dat thuis terug kan kijken als je even thuis blijft!

  4. Ik heb vroeger wel heel erg veel gespijbeld en uiteindelijk werd ik van school gestuurd. Dat is natuurlijk wel het uiterste, echt niet iets waar ik nu trots op ben. Als ik het over mocht doen dan zou het ik niet meer zo aanpakken. Maar 1x ziekmelden om te gaan leren is geen spijbelen toch?

  5. als je weet dat het kan, als je effectiever thuid bezig kan zijn, als je niks belangrijks hebt en even rust nodig hebt vind ik dat het kan!! oh boy en ik moet het mn kinderen nog gaan leren later… verantwoorde moeder zijn en zeggen dat het niet kan!! maar ik deed het ook en heb alles op mn sloffen gehaald! ik spijbelde veel… ik heb migraine en kennelijk kon mijn leraar dat zien aan de stand van mn ogen… alleen zag hij het ook als ik zei dat ik het had maar het niet had zeg maar… beterschap hoor… haha. goed laat ik dit zeggen, ik zal het mijn kinderen ook toestaan later (als ze naar middelbare gaan) en alles op school gaat gewoon goed… dan laat ik ze een baaldag nemen. Gaat het niet goed op school en zijn ze aan het klieren, gaan ze hangen en stiekem roken en ik kom daar achter dan is mama boos!!! kortom heb ik zo goed verwoord wat ik ervan vind?? en dat als moeder 😉 haha… heel goed en leuk artikel! ik denk dat jij het verantwoordelijk en goed doet!!

    • Als je migraine hebt is dat inderdaad vervelend.. Fijn dat je het wel allemaal hebt gehaald! En ik wens je succes met de kids, haha! Het komt vast wel goed! Mijn moeder heeft dat ook met mij, zolang het goed gaat.. mag ik wel zelf bepalen of ik thuis blijf ja of nee :).

  6. Ten eerste wat goed om hier eens over te schrijven.
    Ten tweede op de middelbare school was ik koningin spijbelen, ik was dan ook echt een rot puber om het zo maar te zeggen. Voor de rest valt het opzich wel mee bij mij. Alleen in dit laatste jaar ben ik regelmatig thuis gebleven, omdat mijn school een ongeregeld zooitje is. Er was niks goed geregeld en toen dacht ik en nog een paar uit mijn klas, dan blijven we wel thuis.
    liefs x

  7. Moeilijk! Ik vind eigenlijk niet zo spijbelen hoort, maar als je inderdaad beter kunt leren voor toetsen dan dat je in een les zit waar alleen maar uitleg is wat je al begrijpt snap ik het eigenlijk wel. Anders ‘verspil’ je gewoon je tijd aan iets waar je niks aan hebt, en dat is natuurlijk ook niet goed. Ik vind het alleen wel gek dat mensen heel veel spijbelen, en dan niet om te leren maar om leuke dingen te doen en dat heel vaak, dat vind ik echt zonde van alle inzet van docenten etc!

  8. Zelf leer ik het best gewoon thuis uit een boek en niet in de les. Ik zit nu op het HBO en als de tentamens er aan komen ga ik ook vaak gewoon thuis leren ipv in de lessen zitten waar ik niks aan heb. In dat geval vind ik het gewoon kunnen. En daarnaast vind ik dat het ieder zijn/haar eigen keus is om te spijbelen of niet. Uiteindelijk hebben ze alleen maar zichzelf ermee!

  9. Ik snap het wel. Voor mij helpen lessen wel erg goed om de leerstof te begrijpen, ik ging enkel naar huis toe als ik echt mij slecht voelde. Maar soms kwam ik dan thuis toe en voel ik mij niet ziek, ik haat dat soort momenten dat je ziek thuis ligt, je kan niet naar school/je concentreren, maar thuis voel je je best ok. ugh :p

  10. Als je het zo gaat bekijken dan is het geen spijbelen.

    Ik heb het vaak genoeg gedaan. 2 tussenuren? Ok doei ik ga naar huis. Geen zin? Even de concierges lief aankijken en weg was ik. Ik fakete ook heel vaak dat ik ziek was, op de 1 of andere manier kon ik dat best goed.

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

