Healthy foodies.

healthy-food

Vandaag ga ik het hebben over gezonde foodies! Niet echt hele ‘voedselstukken’, maar vooral de stoffen die erin zitten. Er zijn een aantal stoffen die erg belangrijk zijn voor je lichaam en veel mensen soms toch een beetje vergeten binnen te krijgen. Aangezien ik erg geïnteresseerd ben in de biologie en het menselijk lichaam.. een lesje healthy foodies van Kim!

 

1. Essentiële aminozuren.  Iedereen kent wel het begrip eiwitten. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren (netzoals koolhydraten zijn opgebouwd uit suikers) en ons lichaam heeft wel 20 verschillende aminozuren nodig! Het mooie aan het menselijk lichaam is, is dat we aminozuren kunnen ombouwen. Hebben we teveel van aminozuur X en te weinig van Y? Dan bouwen we X om tot Y. Maar er zijn 8 aminozuren die ons lichaam niet zelf kan bouwen, die moeten we echt binnenkrijgen via ons eten. Eet dus heel gevarieerd om deze binnen te krijgen. Genoeg vis, vlees en verschillende noten (walnoten, sesamzaad.. ga zo maar door). vergeet_je_vezels_niet

2. Vezels. Vezels zijn vooral erg belangrijk voor je stoelgang. Door vezels gaan onze voedselbrijen makkelijker door ons lichaam, doordat vezels water aantrekken en vasthouden. Eet je dus te weinig vezels? Dan wordt de voedselbrij erg droog en kan het zich moeilijk door je lichaam (darmen, etc) banen. Vezels zitten in havermout en vooral verschillende soorten brood. Denk aan roggebrood, volkorenbrood en knäckebröd.

3d-globulos-rojos

3. Ijzer. Ijzer is heel erg belangrijk voor onze rode bloedcellen, die zorgen voor onze zuurstofopname. Als je te weinig ijzer binnenkrijgt, kunnen rode bloedcellen moeilijker zuurstof aan zich binnen (door de stof hemoglobine) en kun je bloedarmoede krijgen. Als je bloedarmoede hebt, kan je snel duizelig en moe worden. Dat komt dus doordat er te weinig zuurstof bij je hersenen en de rest van je lichaam komt. Eet dus vooral vlees, vis, peulvruchten, granen en groenten.

4. Onverzadigde vetten. Er zijn mensen die af willen vallen en daarbij een vetvrij dieet willen. Nóóit doen! Er zijn zoveel goede vetten die je lichaam echt nodig heeft. De goede vetten (onverzadigd) zijn bijvoorbeeld heel belangrijk voor de transport van je hormonen. Er is een jongen uit Amsterdam, die van zijn moeder geen vet mag eten. Hij is nu ongeveer 14 jaar en zit hierdoor nog niet in de puberteit, puur omdat hij geen hormonen heeft.. Poor boy. Het verschil in verzadigd en onverzadigd zit hem in de scheikundige bindingen tussen de atomen. Onverzadigde kunnen beter opgenomen worden door je lichaam! Deze zitten voornamelijk in vette vis (haring, zalm, makreel..), margarine en plantaardige oliën.

Dat was mijn lijstje voor nu! Vergeet verder natuurlijk niet om lekker veel water te drinken :), daar bestaan we voor een groot deel uit!

Laat me weten of jullie dit soort ‘biologie’ artikelen leuk vinden! Als je nog vragen hierover hebt.. stel ze!

XXX, Kim

19 thoughts on “Healthy foodies.

  1. Interessant artikel! Ik ben erg bezig met gezond eten en sinds kort wil mijn vriend het ook wat ik stiekem veel te leuk vind haha. Ik ben er echt van overtuigd dat als je gezond eet je je ook veel beter zult voelen dan wanneer je ongezond eet 🙂

  2. Interessant! Ik vind dit soort artikelen altijd leuk, weer eens wat anders! Ik probeer zelf gezond te eten, maar het lukt niet altijd, haha! Ik vind het lastig om een patatje af te slaan! Maar af en toe is dat niet erg denk ik 😉

  3. Heel intresssant artikel wat me een beetje doet denken aan mezelf, ik probeer altijd op de natuurlijke en gezonde manier te genezen door gezond voedsel 🙂

  4. Leuk artikel dit! Misschien is het ook leuk om gezonde recepten online te zetten in het kader van dit onderwerp. Zoals smoothies of zo. Dat zou ik erg leuk vinden 😀 !

    Xjes Femke

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

