Persoonlijke update: Faalangst, Opleidingnieuws en Vakantieplannen.

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Vandaag heb ik weer even een persoonlijke update! Even bijpraten over wat er de laatste tijd is gebeurd en hoe het met mij gaat. Volgende week beginnen mijn examens en dat brengt voor mij veel spanningen mee. Daarnaast heb ik nieuws gekregen van mijn komende opleidingsinstelling en ook ben ik met mijn vriend aan het kijken naar onze eerste vakantiebestemming samen.. we hebben onze keuze gemaakt!

De examens. Ja. Iets waardoor mijn hart wat sneller van gaat kloppen door de spanning. Ik ben erachter gekomen dat ik faalangst heb, waardoor ik als een malle wil leren en ik daardoor helemaal kapot ben. Angst is helemaal niet nodig, want mijn laagste gemiddelde is een 6.7 geloof ik. Ik sta er heel goed voor, maar toch ben ik bang dat de examens zodanig ‘anders’ zijn dat ik niet hele goede cijfers ga halen. Dat is natuurlijk raar, want op school word je voorbereid op examenvragen doordat docenten examenvragen vragen in de toetsen in de tentamenweek stoppen.

studenten-kampen-vooral-met-faalangst-of-ernstige-vorm-van-stress-id3099558-1000x800-n

Je weet gewoon niet wat er gevraagd gaat worden. Zit dat ene onderwerp erin waar ik niks van bak? Zal ik geluk hebben ja of nee? Ik doe o.a. examen in Duits en natuurlijk Engels, wat bestaat uit alleen maar leesteksten. Hier heb ik mee geoefend, maar ik ben bang dat ik de mist inga. Het zijn heel veel multiple choice vragen, dus je hebt het goed of fout. Daarnaast heb ik alle exacte vakken zoals natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde B. Voor biologie en scheikunde ben ik niet zo bang, maar de rest wel. Vooral wiskunde B, oei.. wat een rót vak is dat zeg! En ik hoop maar dat ik de goede formules ga gebruiken bij natuurkunde, want je hebt er zo veel.. Dat soort vragen spoken door mijn hoofd, waardoor ik een beetje bang wordt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat tips, want ik weet niet hoe ik rustig het examen in moet gaan.. of ik wel op een punt kom van: nu stop ik met leren, het gaat me nu lukken. Ik ben vandaag bezig met het slikken van Valdispert, een plantaardig middel wat rust geeft. Ik kijk wat voor effect het heeft op mijn lichaam, want als dat positief is wil ik dat gebruiken voor mijn examens. Tot nu toe merk ik niks en ik heb liever ook dat ik niks ‘gebruik’ aan medicatie. Ik hou daar gewoon niet zo van.

thumbnail_image

Nu iets leukers, ik heb een brief ontvangen van de Leidse Hogeschool! Doordat de opleiding Verpleegkunde het laatste jaar zo geliefd is geworden, is er een loting gekomen. Er zijn maar een beperkt aantal stageplekken, dus niet iedereen kan meer klakkeloos aangenomen worden. Dit is natuurlijk vooral zo in het Westen, waar de meeste mensen wonen. Ik geloof namelijk niet dat dit in Groningen het geval is, haha. Je kon kiezen tussen een decentrale selectie en een centrale selectie. Centraal is op basis van je cijfers en decentraal is op basis van een motivatiebrief en -gesprek. Ik koos voor het laatste, omdat ik dan het gevoel heb dat ik meer kans maak. En.. ik mag op gesprek komen! Ik ben helemaal blij, want nu ben ik toch een stapje dichterbij mijn doel. Het gesprek vind plaats één week na mijn examen, wat ik erg prettig vind. Zo kan ik me goed voorbereiden zonder dat ik nog andere dingen aan mijn hoofd heb. Ik heb er zin in!

L1E101A94W480H320

Nóg iets anders leuks, ik ga voor het eerst met mijn vriend op vakantie! De tijd van met je ouders op vakantie is vanaf nu voorbij (behalve de skivakantie! 🙂 ) en hoewel ik het toen ook altijd naar mijn zin had, heb ik nu ook zin in iets nieuws. Zelf bepalen wat je gaat doen, wat je gaat eten enzovoorts. We hebben een bestemming uitgekozen die we nog officieel moeten boeken, maar onze keuze is in ieder geval gemaakt! We gaan naar Bodrum in Turkije. De bovenstaande foto is ook van ons resort, yey! Uiteraard ga ik er foto’s maken en filmen :D.

Dat was voor nu weer even mijn persoonlijke update! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en ik waardeer het erg als jullie het hele stuk hebben gelezen.. Het is toch een hele lap tekst, haha!

Laat het me dus vooral weten als jullie tips hebben voor faalangst/stress enzovoorts!

Een dikke knuffel voor jullie allemaal 🙂 !

XXX,

Kim

 

 

25 thoughts on “Persoonlijke update: Faalangst, Opleidingnieuws en Vakantieplannen.

  1. Wat leuk om over jou leven te lezen! Wat balen dat je zenuwwachtig bent! Zelf had ik hier ook last van! Je moet er zo weinig mogelijk aan denken, maar dat is lastig! En wat fijn dat je op gesprek mag komen! En wat leuk dat je naar Turkije gaat! Is zo’n mooi land lijkt me!

  2. Aaaaah meid; het gaat helemaal goed komen met je examens. Ik ken het gevoel trouwens enorm; zelf ben ik echt een perfectionist, en ik vind het voor mezelf een afgang als ik iets niet weet. Daarom lig ik soms ook wakker de nacht voordat ik een tentamen heb.. Dan weet ik alles wel, maar ben ik bang dat ze net dat ene gaan vragen wat ik niet weet. Heb eigenlijk geen tips, ik neem meestal van die homeopatische kalmeer pilletjes haha.

    Leuk trouwens dat je in Groningen woont 🙂 Daar kom ik ook regelmatig. Gaaf dat je op gesprek mag komen, alvast veel succes.

    Ook de vakantie is een prachtig vooruitzicht! Ik wens je alvast veel plezier met de voorpret!

    • Ik woon niet in Groningen! Ik denk dat je te snel hebt gelezen haha ^^. Ik probeerde duidelijk te maken dat juist in het westen lotingopleidingen zijn (waar ik dus woon) omdat hier de meeste mensen wonen. En dat dit vast niet zal zijn in bijvoorbeeld Groningen, omdat daar minder mensen wonen haha :). Dankjewel <3!

  3. Wat lastig dat je last hebt van faalangst, ik herken dat helaas. Tijdens mijn examens gebruikte ik ook valdispert. Weet je wat ook een goede is? Rescue spray van Bach. Je merkt er niets van, alleen dat het de toppen van je onrust er als het ware afhaalt. Ik heb er veel baat bij, bij bijvoorbeeld presentaties.

  4. Toen ik mijn examens ging doen gebruikte ik de Bach rescuespray, een plantaardige spray die je tot rust brengt. Maar als je nu al kei hard aan het leren bent gaat het je zeker wel lukken.

    Top dat je op gesprek mag komen, vind het heel leuk voor je!

  5. Mijn studentenjaren liggen ondertussen al 6 jaar achter mij, en ik heb gelukkig nooit echt faalangst gehad. Wel stress, en mijn beste tip daartegen is gewoon supergoed voorbereid zijn. En voldoende slapen, op tijd opstaan zodat je ’s morgens niet hoeft te rushen en je niet laten opjutten door stressy vriendinnen helpt ook.

  6. Mijn examens naderen ook en ik heb ook wel een beetje faalangst. Maar als ik het zo lees, niet zo erg als jou. Ik denk dat je vooral momentjes moet inlassen om het eens even helemaal van je af te zetten. Dat je bv afspreekt met jezelf.. op dat uur ga ik even iets doen wat ik leuk vind en er even totaal niet aan denken. Niet echt makkelijk maar bv even een wandelingetje maken ofzo dat helpt bij wel. Of ook eens helemaal ‘losgehen’ op een van je lievelingsnummer en de stress eruit dansen 🙂 Voor de rest wens ik je heel veel succes en proficiat dat je op gesprek mag gaan!Heel leuk nieuws 🙂

  7. Wat vervelend dat je last hebt van faalangst! Ik heb daar alleen bij Wiskunde last van gehad, omdat dat mijn slechtste vak was en soms na de eerste vraag al helemaal in paniek kon raken, terwijl ik de rest misschien best wist. Uiteindelijk heb ik dat ook gehaald, dus ik weet zeker dat jij ook alles kunt halen! Wat misschien in jouw geval helpt is om objectief te kijken naar je examens onafhankelijk van je gevoelens; je staat niet lager dan een 6.7 gemiddeld wat betekent dat je goed op niveau zit voor de aankomende examens. Dat betekent dat je hoogstwaarschijnlijk het wel haalt, ook als je niet veel zou doen. Jij doet wel veel wat betekent dat je met een beetje mazzel hele hoge cijfers haalt.
    Ik snap wel dat je bang bent dat er nét iets wordt gevraagd dat je niet weet, dat had ik ook met Wiskunde heel erg, maar het is belangrijk om dan objectief te kijken naar welke stof belangrijk is en welke niet. Als je merkt dat één ding dat vrij vaak terugkomt je nog moeite kost, kan je daar extra aandacht aan besteden. Verder is het wel heel belangrijk om niet té veel te doen; pak je rust en je ontspanning ook! Ik snap best dat het heel moeilijk is, maar ook al zijn je eindexamens heel belangrijk, het zijn in principe geen examens waar je veel voor hoeft te leren. Alle stof is in principe al in de lessen behandelt, het is vooral een kwestie van herhaling en de puntjes op de “i” zetten 😉 Neem de tijd om je verstand op nul te zetten, zodat je hoofd niet overwerkt raakt. Ga dingen doen waar je niet veel bij na hoeft te denken, maar die je wel leuk vind, zoals bijv. een serie kijken, lekker een maskertje doen, een tijdschrift lezen, etc. Tof trouwens dat je op gesprek mag komen bij de hogeschool en dat je vriend en jij naar Bodrum gaan! Die vakantie is natuurlijk ook wel echt iets om naar uit te kijken! 🙂

    • Bedankt voor al je tips Kirsty <3! Ik heb ook moeite met wiskunde.. het onderdeel meetkunde is vooral echt bagger bij mij.. haha. Wat goed van je dat je het hebt gehaald! Ik heb ondertussen wel door dat ik mijn rust moet pakken. Want 24/7 is ook niet goed..

  8. Ik herken het wel een beetje. Ik heb over 1 week ook examens en ben ook best wel gespannen terwijl dat helemaal niet hoeft omdat ik gemiddeld een 7,2 sta. Mijn tip is om wat examens te oefenen uit voorgaande jaren waardoor je weet hoe alles werkt en wat je ongeveer kan verwachten. Dit neemt de spanning al wat weg.
    Liefs,
    Janneke | Beautyroad

  9. Ach, heel herkenbaar! Ik heb vorig jaar examen gedaan. Ik kan alleen maar zeggen: het komt goed! Zo te lezen doe jij je stinkende best en sta je er ook nog eens goed voor, ik weet zeker dat je de examens gaat halen! 🙂 en wat leuk dat je op gesprek mag komen en lekker op vakantie gaat! Zo heb je ook nog hele leuke vooruitzichten! 🙂

  10. Yoo kim! Oude examens oefenen helpt zeker! En wat mij veel rust geeft is om je aller aller slechtste vakken te nemen, en te kijken wat je minimaal voor de rest moet halen als je voor die vakken een 5 haalt. Ik kan als ik voor ak, ges en eco alledrie een 5 haal nog slagen met en 5,9 of hoger voor de rest van de vakken! En voor de vakken waar je juist goed in bent moet dat zeker lukken. En ieder punt dat je dan boven de 5,9 haal hoef je bij een ander vak niet meer te halen. Xxx Madel 😉

  11. Ah wat vervelend dat je zo zenuwachtig bent voor je examens. Ik moet zeggen dat ik dat gevoel ook heel erg goed ken. Vorig jaar deed ik ook havo examen (ik was een aantal jaar eerder al blijven zitten), ik had een lijst vol 8-en en mijn laagste cijfer was een 7,2. Alsnog was ik zóóó zenuwachtig. Maar neem van me aan dat wanneer je de eerste hebt gehad, de rest echt meevalt. Op een gegeven moment voelt het gewoon als een soort tentamenweek. Ik heb overigens ook niet tussentijds naar de antwoorden gekeken, de mensen die dit wel deden kregen hier nog meer stress door en dat moet je niet hebben als je nog een paar examens te gaan hebt! Ik wens je heeeeel erg veel succes, het gaat je sowieso lukken <3. Super gaaf trouwens dat je op gesprek mag komen en dat je met je vriend naar Bodrum gaat, alvast veel plezier!

  12. Ik vind het echt naar voor je dat je faalangstig bent. Ik heb hier zelf zo veel last van gehad en ik wil je graag helpen! Zelf ben ik eerst naar een cursus van school geweest, maar dat hiel uiteindelijk niet en daardoor werd het steeds erger, ik kreeg last van paniekaanvallen en ook kon ik niet meer slapen zonder medicatie. Daarna hebben mijn ouders en mijn huisarts besloten dat het goed zou zijn als ik naar een psycholoog zou gaan. Ik ben door middel van cognitieve therapie er bijna helemaal vanaf gekomen. Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf zijn die een mens negatieve gevoelens geven, maar op de verdraaide manier hoe je over dingen denkt. Door deze therapie krijg je een objectievere kijk op dingen. Hierdoor kunnen je negatieve gevoelens verdwijnen. Dit is eigenlijk wat er gebeurt bij faalangst: Negatieve gedachten> Brengen je aan het twijfelen en piekeren> hierdoor krijg je nare gevoelens> je voelt je verdrietig, angstig en zenuwachtig> dit heeft invloed op wat je doet> je verliest je belangstelling en motivatie> dit bevestigt dat je het fout doet > negatieve gedachten. Het is een visuele cirkel, je moet proberen het je te realiseren dat je die negatieve gedachten voor niks maakt en dat het nergens op slaat. Het is heel erg moeilijk , maar het lukt je vast. Probeer genoeg leuke dingen buiten school en het leren om te doen! Liefs xxx

  13. Bodrum is super leuk!!! ik ben er vorig jaar voor het eerst alleen op vakantie geweest en het is erg goed bevallen;)

  14. Wauw die vakantie klinkt heerlijk! Ik heb ook altijd veel stress gehad voor toetsen enz, op een gegeven moment zeg je “ik kan het wel”, lees je”t gewoon goed na en zorg gewoon dat je genoeg slaapt. (ultimate belangrijk!) Ademhalingsoefeningen werken bij mij erg goed tegen de stress 🙂

  15. Wat vervelend van je faalangst! Ik heb zelf nog niet examens dus ik heb helaas geen tips, gelukkig lees ik in de andere reacties wel veel tips 🙂 En wat leuk dat je op gesprek mag komen!

    Die vakantie klinkt ook super, have fun!

  16. Fijn om een persoonlijke update te lezen. Ik heb ook faalangst dus ik begrijp helemaal hoe je je voelt. Toen ik naar school ging had ik er last van, en nu nog altijd in mijn dagelijks leven, zowel privé als op het werk. Grr, ik haat het… Ondanks je angst wens ik je superveel succes voor je examens, ik ben er zeker van dat je het kan. Leuke vakantieplannen heb je, Bodrum lijkt mij een heerlijke bestemming 🙂

  17. Fijn om zo’n persoonlijke artikeltje te lezen. Ik vind het ook altijd eng om toetsen te doen of iets dergelijks. Ik heb ADHD dus ik slikte er medicijnen door, nu niet meer. Als ik zenuwachtig ben, ga ik rustige muziek luisteren of muziek in mijn hoofd af laten spelen haha. Dit klink best raar. Ik hoop dat het allemaal goed komt met je examens meis, zodat je straks de opleiding verpleegkundige kan gaan doen. Maar wel onwijs tof dat je voor een gesprek mag komen, ik hoop zo voor je dat je aangenomen wordt. En wat heeerlijk dat je naar Turkije gaat, dat heerlijke warme weer hihi jaloers. liefs x

  18. Examens, spannend! Ik heb toen ook flink veel gestresst en kan me er achteraf weinig meer van herinneren, haha. Beetje in een waas geleefd van leren en slapen toen. Ik weet nu in elk geval dat als ik weer zo’n spannende periode heb, ik probeer naast al het studeren ook nog wat momenten voor ontspanning probeer te plannen. Dat maakt me al een stuk relaxter.
    Gaaf dat je op gesprek mag komen op de hogeschool! Heeeel veel succes 😀
    Enne.. dat vakantieoord ziet er heeeeeel goed uit!

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

