Examenupdate #2

examen-2013-Emmen--522x391

Ik had het al in eerdere artikelen gezegd, maar: ik ben klaar met school, woehoee! Eindelijk heb ik vakantie, eindelijk heb ik rust in mijn hoofd. Door mijn vakantie kan ik natuurlijk lekker veel bloggen, yes! Daar kan ik gelukkig weer volop mee aan de slag. Vandaag ga ik jullie vertellen hoe mijn laatste examens zijn gegaan en hoe ik me voel wat betreft de uitslag.

Op vrijdag (de eerste week) had ik mijn eindexamen Engels. Zoals jullie in mijn plog konden zien had ik iets ontzettend stoms gedaan. Ik had ‘wel’ en ‘niet’ ingevuld bij vragen waarbij je ‘juist’ en ‘onjuist’ in moest vullen. Ik wist dat dit officieel fout is, waardoor ik 6 punten zou missen. Ik heb meteen mijn Engels docent gemaild en ik kreeg als antwoord dat als het duidelijk was wat ik bedoelde, het goed gerekend zou worden. Het is duidelijk, want ik heb onjuist en niet bijvoorbeeld niet door elkaar gehaald. Ik heb dus 6 punten meer in mijn zak dan ik dacht, waardoor ik wel een voldoende heb! Pfoe, dat was een pak van mijn hart..

Dinsdag had ik mijn examen scheikunde, waarvoor ik een examentraining had gehad 3 dagen daarvoor. Omdat ik veel had geoefend én naar die training was geweest had ik er een goed gevoel over. Ik zag dit examen als een kans om mijn examengemiddelde (je moet een gemiddelde van 5.5 komen te staan voor je examens) omhoog te halen. Ik had nog niks verpest in de week daarvoor, maar het is toch fijn om je gemiddelde wat omhoog te krijgen voor het geval het tegenzit met de vorige. Ik vond het examen best tegenvallen van scheikunde, de vragen leken niet zo op die van de vorige jaren. Er waren veel ‘leg uit’ vragen en daar ben ik toch wat minder goed in. Ik had gehoopt op wat meer reacties opstellen en de echte scheikunde zeg maar. Uiteindelijk heb ik toch zo’n 48 punten van de 76, dat wordt wel een voldoende :).

Woensdag had ik biologie. Score! dacht ik, want hier ben ik goed in (ik ga niet voor niets verpleegkunde studeren, ha!). Eenmaal op het examen zelf dacht ik dat het slechter ging als verwacht en na het examen verschilde mijn antwoorden ook heel erg met de antwoorden van mijn klasgenoten. Eenmaal thuis zag ik dat ik het toch beter had gedaan als gedacht. 58 punten van de 80 ongeveer. Dat wordt gok ik boven de 7.

Donderdag kwam hét drama van de twee weken, natuurkunde. Ik had veel geoefend en ging met een instelling als ‘ik probeer er maar wat van te maken’ naar het examen. En woh, wat viel dit examen tegen. Ik vond hem erg moeilijk en de moed zakte me in mijn schoenen tijdens die 3 uur. Als ik dit examen écht heb verpest is de kans groot dat ik een herkansing heb, of misschien wel zak. Ik heb denk ik zo’n 36 punten van de 81 en dat is natuurlijk niet zo goed.

Alle examens werken met een N-norm die tussen de 0 en 2 kan zijn. Op basis van de moeilijkheidsgraad wordt deze bepaalt. 0 is heel streng, 2 is niet streng. Dit getal wordt zeg maar bij je cijfer opgeteld. Als deze norm hoog is voor natuurkunde dan slaag ik denk ik wel, anders heb ik een herexamen. Ik verwacht dat ik niet ben gezakt, omdat er maar één examen was die verschrikkelijk slecht ging, maar misschien heb ik dan een herkansing dus. Ik hoop op een hoge N-norm van natuurkunde, die pas op de ochtend van de uitslag bekend is.. We wachten het af! (in heel veel spanning de komende 2,5 week)..

Dat was de update! Natuurlijk laat ik jullie meer weten over 2,5 week als de uitslag bekend is!

XXX,

Kim

14 thoughts on “Examenupdate #2

  1. Leuk om te lezen hoe je het hebt gedaan, Ik vind het allemaal erg positief klinken,op natuurkunde na. Hopelijk haal je er net een voldoende op! Succes met afwachten op de officiële uitslagen, spannnnnnend!

  2. Wat leuk om te weten hoe het is gegaan, nu nog even in spanning voor de utislag maar je hebt het vast en zeker gehaald!

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

