Weg met die onzekerheid.

??????????

Dagelijks smeren we van alles op ons gezicht. Crèmes, serums, foundations en ook de BB en CC creams zijn tegenwoordig rete populair. Daar kunnen we ook niet echt omheen, want er zijn duizenden beauty reclames te vinden. Een nieuwe crème tegen rimpels? Een nieuwe manier van puistjes bedekken? We vinden het allemaal op TV en in de bladen. Maar uiteindelijk gaat het om de persoon daaronder, toch?

Tegenwoordig zijn er zoveel talentenjachten, modeshows, fashionbladen en noem maar op. Af en toe vind ik wel dat de wereld er een beetje in doordraait moet ik toegeven. Het lijkt wel alsof het alleen maar om het uiterlijk gaat. Niet heel gek is het dan dat er onzekerheid ontstaat, vooral bij tieners. Overal zien ze prachtige, slanke dames. Op de cover van Vogue, bij Hollands Next Topmodel en wat dacht je van de paspoppen in de kledingwinkels? Veel dames (en ook jongens!) willen ook zo zijn, zo ‘perfect’. Er wordt veel gesport, veel beautyproducten ingekocht maar ook eetstoornissen als anorexia zijn een gevolg.

Eetstoornissen zijn tegenwoordig niet meer abnormaal. Veel tieners lijden eraan en daardoor zijn er ook ontzettend veel instellingen hiervoor. Maar waarom dan? Het is helemaal niet nodig, want iedereen is per-fect zoals hij/zij is. Ik weet overigens dat eetstoornissen niet alleen hierdoor ontstaan en wil daarom ook absoluut niet iedereen over één kam scheren. Ik heb het nu juist alleen over het percentage die zichzelf lelijk vinden door de ‘perfectie’ van de omgeving. Ik vind het verschrikkelijk om aan te zien. Niemand hoort zich lelijk te voelen, want iedereen is mooi.. op wat voor manier dan ook.

Ook zijn er veel dames die zich lelijk voelen zonder make-up. Op tv lijken de sterren wel de meest perfecte huid te hebben en de langste wimpers. Maar nee hoor, dit is puur make-up, wimperextensions en waarschijnlijk zijn er zo nog veel meer dingen die de sterren perfect lijken te maken. Jonge dames horen zich niet lelijk te voelen zonder make-up. Make-up is ontzettend leuk en geweldig om mee te spelen, maar onder al die make-upjes zit toch de ware jij, de allermooiste jij die er maar kan zijn.

Ik gebruik ook make-up hoor, en soms niet eens een beetje. Ik ben ook schuldig aan het gebruik van gezichtscrèmes, bodylotions, zeepjes en gezichtsmaskertjes. In het begin dat ik dit begon te gebruiken durfde ik ook niet zonder make-up de deur uit en voelde me ontzettend onzeker zonder. Maar met de jaren heb ik mijn niet-perfecte huid en blonde wimpertjes geaccepteerd. En wat is daar uiteindelijk eigenlijk mis mee? Helemaal niks toch? Tuurlijk voel ik me zekerder met een likje mascara, maar dat betekend niet dat ik mezelf maar lelijk moet vinden zonder. Dat hoeft niemand van zichzelf te vinden. Ik ben mooi zoals ik ben. Wij zijn mooi zoals wij zijn.

Ik heb maar één boodschap met dit artikel. Jij bent mooi, jullie allemaal zijn stuk voor stuk MOOI. Er is geen reden om onzeker te zijn, want jij bent perfect op je eigen manier. Met of zonder make-up, met of zonder die extra BH opvulling, met of zonder die extra kilootjes. Make-up is leuk, erg leuk, maar daaronder zit nog steeds die hele mooie jij. Nietwaar?

XXX,

Kim

19 thoughts on “Weg met die onzekerheid.

  1. Wat een mooi artikel, en je hebt helemaal gelijk! Iedereen is mooi zoals hij/zij is. We denken teveel na over het perfecte beeld, en dat kan voor problemen zorgen. Wat ben je trouwens een beauty zonder make-up! Je hebt helemaal geen make-up nodig joh! 🙂

  2. Wat een prachtig en inspirerend stuk heb je geschreven! Ik ben het helemaal met je eens. Toen ik wat jonger was dacht ik er ook anders over, en keek ik veel meer naar anderen. Maar gelukkig ben ik ondertussen gewoon tevreden met mijzelf. Wel jammer om te zien dat veel jonge meiden zich zo laten beïnvloeden door de media en zich vervolgens niet mooi genoeg vinden.

  3. Jij bent goed bezig 🙂 Ik keek ook altijd super veel naar anderen en nu heb ik het lef om lekker te doen waar ik zelf zin in heb. Ik had nooit gedacht dat ik een eigen blog zou durven starten, die nu aardig wat kijkers heeft 🙂

  4. Heel mooi artikel, heel inspirerend en motiverend. En je hebt gelijk, iedereen is mooi op zijn manier en niemand is perfect, dus weg met die onzekerheid. Maar da’s toch makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben zelf heel perfectionistisch, dus elk foutje dat ik zie stoort me mateloos, en het is moeilijk om dat van me af te zetten.

  5. Wat ontzettend mooi geschreven meid! Ik ben het met je eens dat het niet nodig is om vanwege je uiterlijk onzeker te zijn, vind het ook gewoon heel naar om te zien dat er mensen zijn die er mee zitten dat ze niet aan het schoonheidsideaal voldoen. Zelf ben ik nog wel onzeker over mijn huid, maar verder vind ik dat ik er toch prima uitzie, tja, perfect nee, maar ik ben liever mijzelf dan perfect en ik denk dat dat voor iedereen geldt 🙂

  6. Je bent prachtig met én zonder makeup! Het gaat erom hoe je als persoon bent, niet hoe je eruit ziet. De actie van Mascha (#nomakeupbeautygloss) sluit hier goed op aan, daar heb ik ook aan meegedaan. Echte schoonheid zit vanbinnen.

  7. Goed artikel! Fijn dat je het even in de kijker zet dat heel wat mensen onzeker zijn met hoe ze eruit zien, maar inderdaad, je echte ik is diegene die telt! We zouden elkaar soms wat meer complimentjes moeten geven en deze dan ook echt accepteren…

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

